Ylä-Haikka

Ylä-Haikan kioskirakennukset 1978. Kuvassa kuplavolkkari nousee ylös Vanhatietä. Kuva: Onni Martti

Kun laskeudutaan kuntakeskuksesta Suupanmäelta kohti Haikkaa, saavutaan liikennevaloilla ohjattuun Kurikantien risteykseen. Tie johtaa 2000-luvulla rakentuneelle Kurikan asuntoalueelle, mutta risteää heti alussa Ylä-Haikan vanhalle tielle eli Vanhatielle.

Ylä-Haikan Vanhatie on nimensä mukaisesti pätkä Pirkkalan vanhinta tietä jota kuljettiin Suupanmäeltä kohti Nuolialaa. Vanhatie kokonaisuudessaan mutkitteli Anian kylästä Laitalemmin, Leukun pihan ja Pirkkalankylän läpi vanhalle kirkolle. Siitä se jatkui Mustaanmäkeen ja Kyöstille, Ollilan pihan läpi ja edelleen nykyistä Vanhatietä pitkin alas rantaan. Haikassa se kulki Haikan kartanon, Nuolialan koulun ja Pereellä Partolan kenkätehtaan ohitse. Tie oli savipohjainen ja huonokuntoinen. Noin 1940 – 1950 - lukujen vaihteessa rakennettu uusi oikotie jakoi Haikan asuntoalueen kahtia, eteläiseen Ylä- Haikkaan ja järven puoleiseen Haikkaan.

Suurin osa alueen rakennuksista on rakennettu 1940-luvun jälkeen, mutta hyvin vanhaakin rakennuskantaa on vielä näkyvissä. Yksi punaiseksi maalattu hirsitalo on peräisin 1800-luvulta. Seudun ensimmäinen rivitaloalue Haikanpuisto sai asukkaansa 1960-luvun puolivälissä. Monet Haikan kartanon ja lähiseudun yritysten työntekijät asuivat Vanhatien ja Mäkikadun varrella.

Haikan torin kioski siirtyi Ylä-Haikan puolelle, Vanhatien varteen  vuonna 1956. Vuonna 1960 paikalla tapahtui järkyttävä onnettomuus. Kaksi  16-vuotiasta haikkalaisnuorta ja  40-vuotias mies kuolivat salamaniskuun pelatessaan korttia suuren kuusen alla. Onnettomuudesta selvisi kuitenkin hengissä kolme nuorta.

Sama kadunristeys toisesta suunnasta. Kuva: Aaro Kemppainen

TYÖVÄENYHDISTYKSEN TALO

Ensimmäinen Vanhatien varren yli satavuotias rakennus on punakeltaiseksi maalattu entinen työväentalo, jossa toimii nykyisin autosähköliike (kulku Kurikantien puolelta). Haikan kartanon mäkitupalaisen seppä Anton Malmin pirtissä perustettiin Etelä-Pirkkalan ensimmäinen työväenyhdistys Taisto suurlakon vuonna 1905. Vuonna 1908 tämä rakennus tuli yhdistyksen hallintaan. Taloa laajennettiin myöhemmin ja siinä oli mm. hyvin vilkasta näyttämötoimintaa. Työväenyhdistys luopui talosta v.1966.

Lähteet:

• Markku Valkamo (2000) Haikka – Kartanon maista kotikyläksi. Haikan omakotiyhdistys, Pirkkala.
  • Olavi Horsma-aho, Raili Taberman (1997) Pitkin poikin Pirkkalaa. Pirkkalan kunta, perinnetoimikunta.  Gummerus, Jyväskylä.
Ilmoitus Pirkkalainen lehdessä 1970

Reippailla ja näppärillä naisilla oli kysyntää Pirkkalan teollisuuteen Pirkkalainen -lehden ilmoituspalstalla. Ilmoitukset vuosimallia 1974. Tasa-arvolain myötä tämän tyyppinen työpaikkailmoittelu jäi historiaan.

Ilmoitus Pirkkalainen lehdessä 1975
Ilmoitus Pirkkalainen-lehdessä 1974