Wanhoja uutisia Pirkkalasta

Alla on poimintoja Pirkkala-Seuran aiemmin kustantamasta Pirkkalainen -paikallislehdestä sekä viime vuosisadan alussa ilmestyneestä Pirkkalan Uutiset -lehdestä.

Mitä oli tarjolla ruuaksi koulussa?

Mistä poliitikot puhuivat?

PIRKKALAINEN 1960-LUVULLA

Ensimmäinen Pirkkalainen ilmestyi tammikuussa 1961. Vuonna 1965 lehteä ei julkaistu. Sivumäärä oli vielä vaatimaton ja uutisointi pääosin kunnan ja seurakunnan tiedotteita. Mainoksia jättivät lähinnä pankit. Vuoden 1964 tavanomaista tuhdimpi numero on Tampereen Kesäyliopiston lehtityön seminaarin toimittama erikoisjulkaisu.

Vuonna 1968 oli kuntaliitoskeskustelu Pirkkalan liittymisestä Tampereeseen kuumimmmillaan. Pirkkalainen-lehti julkaisi erikoisnumerona kunnan laatiman muistion, jossa se käsittelee liitoksen vaikutuksia. Silloin paikallishallinnon yksikön ihannekoko oli 8000 - 20 000 asukasta.

1970 -LUVUN PIRKKALAINEN

1970-luvun lehti oli mustavalkoinen, A4 kokoa ja nidottu julkaisu. Mainoksia alkoi olla jo enemmän, myös pienyrityksiltä.

Tiedotteisiin ilmestyi koulujen ruokalista. Käy katsomassa mitä koulussa syötiin vuonna 1974.

"KASARIVUOSIEN" PIRKKALAINEN

1980-luvulla lehti vaihtui tabloid-kokoon ja sivuille ilmestyi jo väriäkin.

Toimitus sai uudet tietokoneet, joilla lehden teko sujuvoitui huomattavasti.

1990-LUVUN PIRKKALAINEN

1990-luvun numeroissa kerrottiin teknologian innovaatioista ja raportoitiin lama-ajan synkkiä talousuutisia.

Toimitus vuonna 1997

VUOSITUHANNEN VAIHTEEN PIRKKALAINEN

2000-luvun alkamista juhlittiin näyttävästi ilotulituksen kera talvisissa maisemissa.

Tietojärjestelmien ongelmiin varauduttiin myös Pirkkalainen -lehden toimituksessa.

SUUR-PIRKKALAN UUTISIA ITSENÄISEN SUOMEN ALKUVUOSILTA

Nämä Pirkkalan kunnan julkaisemat Pirkkalan Uutiset ovat peräisin Värmälän tilalta. Pirkkala-Seuralle ne on aikanaan lahjoittanut Pekka Leijo.