Vuoden 2013 kesäretki

Seuramme tämän vuotinen kesäretki vei meidät taiteilijoiden Porvooseen. Matkaan läksimme jo varhain; bussi kiiti moottoritiellä jo ennen aamukahdeksaa retkeläisten nautiskellessa mukavasti aamukahvia ja sämpylöitä. Matkanjohtajana tuttuun tapaan toimi Pirjo Kivelä, jolta hommaa sujuu jo kuin tanssi.

Perille päästyämme ensimmäinen vierailukohde oli Johan Ludvik ja Fredrika Runebergin kotimuseo. Tämä suomen vanhin täysin alkuperäisessä kunnossa oleva kotimuseo on perustettu jo vuonna 1882, vain viisi vuotta Johanin ja kolme vuotta Fredrikan kuoleman jälkeen. Valtio osti museon tuolloin irtaimistoineen ja näin tämä hieno yli 300 m2 talo on saanut pitää myös kaikki upeat arvotaulunsa ja taide-esineensä.

Kaikki huonekalut ovat alkuperäisillä paikoillansa ja kunnostustyöt on tehty alkuperäistä kunnioittaen. Jopa huonekasvit ovat pistokkaita alkuperäisistä Fredrikan kasveista, kertoi asiansa osannut opas meille.

Museokierroksen jälkeen siirryimme ravintola Timbaaliin lounastamaan. Alkuruokana oli valkosipulietanat leivän kera. Kapteenin pöydästä saimme sitten noutaa lisää särvintä, erityisesti kylmät kalaruuat ja piparjuurisoseen muikea ja hienostunut maku jäivät allekirjoittaneen mieleen.

Seuraavaksi saimme oppaat mukaamme ja porukka jaettiin kahtia tutustumaan kauppias Holmin taloon sekä Vanhaan raatihuoneeseen.

Kaupias Holmin kivitalo seisoo kirkon kupeessa paraatipaikalla. Kauppiaan entinen puutalo oli sytyttänyt Porvoon palon kuivana kesänä vuonna 1760 kauppiaan rouvan nukahtaessa kesken aamuöisen kalasopan keiton. Kohtalokkaan nukahduksen johdosta 202 taloa paloi ja vain 91 säästyi. Pahat kielet ovat kertoneet rouvan keittäneen pontikkaa, sillä viinanpoltto oli tuolloinkin kiellettyä ja sen keittäminen yöllä olisi ollut loogisempaa kuin kalasopan. Kukin tehkööt tästä omat päätelmänsä.

Vanhassa raatihuoneessa oli esillä Suomen taiteen kultakauden mestarin Albert Edelfeltin maalauksia mm. perheenjäsenistä ja taiteilijan synnyinseudusta Porvoosta. Nähtävillä oli myös Ville Vallgrenin veistoksia Pikku Havis Amandasta tanssijattariin, leikkimieliseen Porsaspoikaan ja antiikin innoittamiin kyynelpulloihin.  Myös Iris-tehtaan tuotantoa ja Louis Sparren suunnittelemilla huonekaluilla kalustettu Iris-huone löytyi raatihuoneelta.

Johan Knutsonin maalaukset 1800-luvun Porvoosta tekivät myös vaikutuksen. Tämän Ruotsista Porvooseen muuttaneen taiteiljan taulut olivat todellista postikorttitaidetta joissa silmä lepäsi.

Kuulimme myös, että vuonna 1750 Porvoo oli 1500 asukkaallaan Suomen toiseksi suurin kaupunki, jossa verotilastojen mukaan oli 80 puuterinkäyttäjää ja viisi kahvin ja teen juojaa. Kahvinuuskijat ratsasivat taloja ympäri vuorokauden käräyttääkseen luvattomat kahvinjuojat. Kyseiset tuotteet olivat kalliita tuontituotteita, joten niitä verotettiin ankarasti.

Museokierroksen teimme vielä opastetun kierroksen vanhassa kaupungissa ja poikkesimme myös "Porvoon Linnan" pihassa, jonka yläkertaa Remu Aaltonen nykyään asuttaa.

Museokierrosten aikana sää oli muuttunut sateiseksi ja omatoiminen kaupunkiin tutustuminen jäi monilta lähinnä suklaatehtaassa piipahtamiseen tai porvoonmitan hankkimiseen lahjatavarakaupasta. Lähtökahvit kävimme vielä juomassa ravintola Helmessä oikein omenapiirakan kera.  Sateiseen Pirkkalaan saavuimme 18.50 sopivasti nähdäksemme Tero Pitkämäen viimeisen heiton MM-kisoissa. Hopeaa tuli Suomelle.

Retken dokumentoi Veikko Hahmo