VUODEN 2024 KESÄRETKI 24.8. LAPUALLE JA SEINÄJOELLE

PIRKKALA-SEURA RETKEILEE 24.8.2024 ETELÄ-POHJANMAALLA

Pirkkala-seuran perinteisen kesäretken kohteena on tällä kertaa kaksi eteläpohjalaista kaupunkia: vahva kulttuuri- ja urheilukaupunki, 14.000 asukkaan Lapua sekä maakunnan liikenteellinen ja taloudellinen keskus, lähes 70.000 asukkaan Seinäjoki.

Matkamme alkaa Suupalta klo 8.00. Mukaan pääset myös Pirkankoivun/Turrin linja-autopysäkiltä. Ajamme kantatietä 65 Virroille. Pidämme aamukahvitauon Nuorisokeskus Marttisessa (https://www.marttinen.fi)  ja jatkamme tietä 66 Alavuden ja Kuortaneen kautta Lapualle, missä olemme klo 11.

Tutustumiskohteemme Lapualla on kulttuurikeskus Vanha Paukku (https://vanhapaukku.fi), joka on syntynyt Lapuan Patruunatehtaan entisiin tiloihin. Muistamme tehtaalla huhtikuussa 1976 tapahtuneen räjähdyksen, joka vaati 40 Patruunatehtaan työntekijän hengen. Onnettomuuden jälkeen Patruunatehtaan toimintoja alettiin siirtää pois Lapuan keskustasta. Kaupunki osti tyhjilleen jääneet tehdaskiinteistöt ja ne saivat uuden elämän kulttuuri- ja yrityskeskuksena.

Teemme opastetun kierroksen kulttuurikeskuksessa. Saamme tietoa alueen historiasta ja nykypäivästä ja tutustumme Lapuan Patruunatehtaan museoon, Pyhälahden Valokuvaamomuseoon, Patruunagallerian ja Pohjanmaan Valokuvakeskuksen näyttelyihin, Lapuanliikkeen museoon sekä käymme Patruunatehtaan räjähdysonnettomuuden muistopaikkana toimivassa Pajakappelissa. Halukkailla on mahdollisuus tehdä ostoksia Lapuan Kankureiden myymälässä.  Syömme lounasta Lapualla.

Seinäjoella teemme opastetun kävelykierroksen Aalto-keskuksessa, jossa on toteutettu kuusi rakennusta Alvar Aallon suunnitelman mukaan. Käymme Lakeuden Risti-kirkossa, Seinäjoen kaupungintalossa, kaupunginteatterissa sekä Aallon kirjastossa, missä näemme maailman suurimman yksityisen Aalto-lasikokoelman. Tutustumme myös JKMM-arkkitehtien suunnittelemaan Apila-kirjastoon, joka on liitetty maanalaisella yhdyskäytävällä Aalto-kirjastoon. Kierroksellamme on jonkin verran portaita, jotka voidaan ohittaa luiskaa pitkin. Alueella on myös hissejä, joten kokonaisuus on liikuntaesteetön.

Viimeinen vierailukohteemme on lakkautetun Törnävän sairaalan alueelle v. 2004 avattu sairaalamuseo (https://www.jalkipeli.net/sairaalamuseolla-on-karmaiseva-historia) Siellä esitellään monipuolisesti sairaanhoidon historiaa: psykiatrisen sairaanhoidon lisäksi esim. lastensairauksien hoitoa, kirurgiaa, neurologiaa ja voitettuja sairauksia. Museo käsittää entisen mielisairaalan kolme kerrosta ja on lajissaan Suomen suurin. Tilat eivät ole liikuntaesteettömiä, koska sairaalarakennuksessa ei ole hissejä vaan kerroksesta toiseen siirrytään portaita pitkin.

Juomme kahvit ja teemme viimeiset ostokset Juustoportin liikenneasemalla Jalasjärvellä. Matkaamme Pirkkalaan kolmostietä Parkanon ja Ylöjärven kautta. Olemme kotona noin klo 20.30.

Retken hinta on 95 euroa, mistä Pirkkala-seuran jäsenet saavat 10 euron alennuksen. Retkelle ilmoittaudut seuran kotisivuilla www.pirkkalaseura.fi >kotiseuturetket > vuoden 2024 kotiseuturetki > ilmoittautumiset 6.5.2024 alkaen tai Pirkkala-seuran toimistolla, Suupantie 2, sen aukioloaikana keskiviikkoisin klo 13-18. Lisätietoja antavat matkanjohtaja Matti Pitkänen, puh. 050 382 1820 matti.pitkanen(at)pirkkalaseura.fi tai toiminnanjohtaja Arto Järvinen, puh 050 548 3925 arto.jarvinen(at)pirkkalaseura.fi.