PIRKKALA-SEURA RETKEILI 12.8.2023 JYVÄSKYLÄÄN

Pirkkala-seuran vuoden 2023 kesäretki suuntautui 12.8. Keski-Suomen maakunnan keskukseen, 145.000 asukkaan harjun ja järvien Jyväskylään, jota myös Suomen Ateenaksi kutsutaan. Retkeläisiä oli 38 ja meitä suosi mainio kesäsää.  Alkava syksy näkyi jo Ysitiellä niin, että lauantaiaamun menomatkamme liikenne oli hiljaista, eikä kesän vakiokulkijoita, matkailuautoja ja -vaunuja näkynyt. Pysähdyimme menomatkalla huoltotauolle Jämsän Patalahteen.

Saimme Jyväskylän Harjun tilausajopysäkiltä kyytiimme Visit Jyväskylä Region-oppaamme, pirteän Katjan ja jalkauduimme Seminaarinmäelle, Jyväskylän yliopiston maisemiin. Kulkumme jatkui kaupungin vanhimman kivirakennuksen, 1851 valmistuneen Seminaarinmäen viljamakasiinin ja sen naapurin vuodelta 1908 peräisin olevan, hiljattain peruskorjatun Parviaisen talon kautta Suomen ensimmäisen naisarkkitehdin, pirkkalalaisillekin tutun, Wivi Lönnin maailmaan. Hän oli muuttanut v. 1911 Tampereelta Jyväskylään "työrauhan takia" ja hankki tontin, jolle valmistuivat asuin- ja piharakennukset. Lönn asui talossa äitinsä kanssa vuoteen 1918. Lähelle rakennettiin talo myös Ville-veljelle.

Kierroksemme jatkui ympäri Jyväskylän "yläkaupunkia". Kävimme myös entisen maalaiskunnan puolella ja talviurheilupaikkana tunnetun Laajavuoren juurella katsastamassa ulkopuolelta Sokos Hotel Laajavuoren, joka oli takavuosina Jyväskylän rallin tukikohta sekä kilpailijoille että rallin järjestelyissä mukana oleville. Pysähdyimme Hippoksen liikuntapuistoon Kaarina Kaikkosen v. 2022 paljastetulle mäkikotka Matti Nykäsen "Höyhen"-muistomerkille. Siellä otettiin ryhmäkuva. Aamupäivämme päättyi tiukkaan nousuun Harjun vesitornille. Nautimme ravintola Vesilinnan maittavan lounaan ja katselimme tornin näköalatasanteelta hienoja maisemia.

Iltapäivän ensimmäinen kohteemme oli keväällä peruskorjauksen ja laajennuksen jälkeen avattu Aalto2-museokeskus, jossa ovat yhdistettyinä Aalto-museo ja Keski-Suomen maakuntamuseo. Teimme opastetun kierroksen teemalla "Aalto-työ ja elämä". Siinä valotettiin pintaa syvemmältä Alvar Aallon henkilöhistoriaa sekä työtä arkkitehtinä ja muotoilijana. Samalla kuultiin myös hänen rinnallaan työskennelleistä arkkitehtipuolisoista Aino Aallosta ja Elissa Aallosta sekä avattiin toimiston arkkitehtien ja yhteistyökumppaneiden merkitystä. Aallon näkökulmana työssään oli ajatus arkkitehtuurin ja hyvän suunnittelun voimasta ratkaista ihmiselämän ja yhteiskunnan ongelmia. Jatkoimme Aalto-teemaa kotimatkalla ajamalla Säynätsalon kautta, jolloin näimme ulkopuolelta erään Alvar Aallon kansainvälisesti kuuluisimmista julkisista töistä, Säynätsalon kunnantalon.

Päätimme Jyväskylän retkipäivämme vierailemalla Toivolan Vanhalla Pihalla. Se on ainutlaatuinen, kiehtovan historian omaava 1800-luvun käsityöläispiha. Kaunista pihaa ympäröivät erisävyiset puutalot, jotka ovat harvinainen pala Jyväskylän puutalokaupunkia. Jokaisella rakennuksella on luonnollisesti oma tarinansa. Teimme pihalla soivan tarinakierroksen paikan oppaamme Olgan Keski-Suomen kanteleen säestyksellä. Vierailumme ajankohdan vuoksi osa pihan toiminnoista oli suljettuina, emmekä päässeet esim. Kuparisepän tai Puusepän taloon. Nautimme kahvila Valkoisen Puun tarjoamat lähtökahvit sisäpihan makasiinissa ja suunnistimme kohti koti-Pirkkalaa.

Koimme, että Jyväskylä on hieno kesäkaupunki, jossa vieras näkee ja kokee paljon. Kiitokset kaikille mukana olleille mukavasta matkaseurasta. Kiitos autonkuljettajallemme Artolle, joka luotsasi suurta bussiamme onnistuneesta kaikissa kiemuroissa. Erityiskiitos Pentille, jonka kamerasta retkikuvamme ovat peräisin. Ehkäpä nähdään ensi kesänäkin. Jos teillä on mielessänne hyvä kesäisen päiväretken  kohde, kertokaa ihmeessä.

Matkaterveisin

Matti