Museonäyttelyitä

Reipin kotiseutumuseo on perustettu Pirkkala-Seuran aloitteesta vuonna 1960. Seura lahjoitti kunnalle vuonna 1976 pienen esinekokoelman ja Sikojärven tilalta siirretyn aittarakennuksen. Tämän jälkeen alueelle on siirretty lisää museorakennuksia ja esineistöä eri puolilta kuntaa. Museon lähiympäristössä on arvokas katajaketo. Alue pyritään säilyttämään alkuperäisenä, jotta se tarjoaisi elämyksiä ja kävijöille palan sitä kotiseutua, jota Pirkkala on heidän lapsuudessaan ollut.

Museokoti mummola  on Liisa Ilo:n upeasti entisöimä ja sisustama Haikan kartanon väentupa 1800-luvulta, joka on touko-syyskuussa avoinna vieraille sovittaessa. Esineistön pääosan muodostavat erilaiset kodin koriste- ja käyttöesineet, käsityöt ja vanhanajan lelut.

Kotimuseo Metsärinne sijaitsee Pirkkalan kunnan Anian kylässä. Museona toimiva Nygård ja kansan kielellä tunnettu Nyykooli on multipenkkiin perustettu hirsirakennus. Se on peräisin todennäköisesti 1800-luvun alkupuolelta. Metsäpirtin kotimuseon kokonaisuus koostuu useasta hienosta rakennuksesta ja tilalla on aikoinaan toiminut myös mustan makkaran tehdas. Hyvin säilyneisiin makkaran valmistustiloihin voi tutustua Metsäpirtin käynnin yhteydessä.