Killo rakentuu

Pirkkala-Seura on saanut arkistoitavakseen ja käyttöönsä Sergei Virolaisen kuvia Pirkkalasta. Sergei muutti Viipurista sotaevakkona ensin Rantaperkiöön ja Valmetille töihin. Asuinpaikka löytyi sitten Killosta, kun Valmet hankki  sieltä maata työntekijöittensä asuttamista varten.

Tällä sivulla olevat Virolaisen kuvat kertovat Killon tarinan, jonka voi nähdä osana suurempaa kokonaisuutta eli sodanjäkeisen Suomen rakentumista ja suurten ikäluokkien syntyä. Ensimmäisissä kuvissa perhe on tyhjällä pellolla katsomassa talonpaikkaa. Muutamaa vuotta myöhemmin näemme kuvissa täyteen rakentuneen omakotiltaloalueen.

Sivustolla on myös muutamia Timo Pyykön Pirkkala-Seuralle luovuttamia kuvia täydentämässä tätä teemasivua.

Kuvassa Sergei (kuvan keskellä) veljineen äitinsä, isänsä ja mummonsa kanssa