Nimikkolapasen kudontakilpailu

Pirkkalan lapanen

Marjaliisa Alangon suunnittelmat tumput voittivat yleisöäänestyksessä ylivoimaisesti Pirkkalan nimikkolapasista  talvella 2015 järjestetyn kilpailun.

Taitokeskus Pirkkalan ja Pirkkala-Seuran järjestämässä kilpailussa valittiin kolme finalistia, joiden joukosta nämä Ihana Pirkkala, Pyhäjärven helmi -nimiset lapaset keräsivät puolet annetuista äänistä.

Kilpailun voittaja: Ihana Pirkkala, Pyhäjärven helmi -lapanen

Pirkkalan nimikkolapasissa on sekä uutta että vanhaa symboliikkaa. Uudesta ajasta kertovat laskeutuva lentokone ja menneestä Pirkkalasta Sikojärven aitan ovet. Sikojärven aitta jouduttiin aikoinaan siirtämään lentokentän alta.

Kaksi muuta Pirkkalan nimikkolapaskisan finalistia saivat inspiraationsa koulumaailmasta.

Nuolialan koulu–tumppujen tekijä kertoo Pirkkalan kunnan kasvun näkyvän Nuolialan mäellä. Sinne on aikojen kuluessa rakennettu erivärisiä, erikokoisia ja –näköisiä koulurakennuksia, jotka kuitenkin muodostavat yhteneväisen kokonaisuuden.

Finaaliin päässeissä lapasissa räiskyvät värit, joita käytettiin kivikoulun maalauksessa 1960-70-lukujen taitteessa. Tumppujen keskiraita kuvaa oppilaiden koulutietä Nuolialaan.

Koulujen Pirkkala-lapasiin on tyylitelty yksi ikkuna jokaisesta Pirkkalan koulusta. Tekijän mukaan eri-ikäisten koulurakennusten erityyliset ikkunat muistuttavat siitä, miten erilaisten lasien läpi maailmaa on eri aikakausina katsottu – ja miten jokainen edelleen katsoo hieman omanlaisestaan näkövinkkelistä.

Kilpailun finalisti: Nuolialan koulu -lapanen
Koulujen Pirkkala -lapaset

Pirkkalan kirkkokinnas

Pirkkalaisilla on myös toiset nimikkolapaset. Lähetys- ja pyhäkoulusihteeri Sirpa Hämäläinen on suunnitellut kirkkokintaat syksyllä 2014.

Kirkkokintaiden malli on peräisin Pirkkalan Vanhan kirkon seinämaalauksesta.

Hämäläinen on itse piirtänyt seinämaalauksesta mallin kintaaseen, jossa toistuvat seinämaalauksen värit ja kuvio.

Seurakunnan vapaaehtoiset ovat kutoneet kintaita kahvila Sirpakkaan myyntiin. Samalla mallilla on myös mahdollista kutoa sukat.

Pirkkalan kirkkokinnas