Pirkkalan veistostapahtumat

Pirkkalassa järjestettiin 2000-luvulla neljä kuvanveistotapahtumaa: Pirkkala Fe 2001, Pirkkala Sculpture 2003, Pirkkala Sculpture 2005 ja Pirkkala Sculpture 2007.

Tapahtumien järjestävänä taiteilijana toimi kuvanveistäjä Villu Jaanisoo, nykyisinkin Pirkkalassa asuva Taideakatemian professori. Jaanisoo kirjoittaa Pirkkala Fe2001 –katalogissa:

Kesäkuussa 2001 kokoontui kansainvälinen joukko kuvanveistäjiä ja taideopiskelijoita valamaan raudasta taidetta. Tällaisen symposiumin järjestäminen sopi Pirkkalaan mainiosti, koska täällä on ollut tiivis asutus ja aktiivista toimintaa jo varhaisena rautakautena.”

Itse tapahtuman alkusysäyksestä Jaanisoo kertoo:

Kun syyskuussa 2000 ehdotin kunnanjohtaja Risto Koivistolle rautavalutyöpajan järjestämistä Pirkkalaan seuraavana kesänä, en itsekään aavistanut olevani osa isoa suunnitelmaa joka nostaisin Pirkkalan yhdeksi kuvanveiston keskukseksi. En uskaltanut toivoa, että tapahtuma laajenisi kansainväliseksi, eri oppilaitoksia, kuvataiteilijoita ja taiteen ystäviä yhdistäväksi toistuvaksi tapahtumaksi. - - - Tärkeintä näissä tapahtumissa on ollut yhdessä tekeminen, yhteistyön mahdollisuus opiskelijoiden, taiteilijoiden ja Pirkkalan kunnan välillä."

Kuvanveistotapahtumien tuotoksena on Pirkkalassa lähes 30 taideteosta, joista pääosa Vähäjärven ympäristössä.

Valureitten yö järjestettiin vuosina 2001 ja 2003 Nuolialan koulun pihassa.

Vuosina 2005 ja 2007 siirryttiin Naistenmatkakalle. Vanhalla, enää harvoin käytetyllä menetelmä tuotiin yleisön nähtäville.

Rautakappaleet kannettiin sulatuscupolaan ja sulatettu rauta kaadettiin muotteihin. Yleisö sai seurata tätä hikistä urakkaa.

Tässä kuumenee vuoden 2007 Valureitten yön cupola -polttouuni Naistenmatkan koulun pihalla. Raudan sulamispiste on 1538 astetta, joten suojalasit ja – vaatteet olivat tarpeen. Kuvassa tapahtuman taiteellinen johtaja Villu Jaanisoo tarkkailee raudan sulamista.
Hanna Jaanisoo, nyk. Vihriälä, vastaa kutsuvieraitten kysymyksiin. Oikealla myhäilee kunnanjohtaja Risto Koivisto, jonka panos tapahtuman synnyssä oli merkittävä.

Taideopiskelijat ja eri puolilta maailmaa olevat veistotaiteilijat työskentelivät yhdessä ja saivat oppia raudan käytöstä veistosten materiaalina kolmen viikon symposiumin aikana.

Taiteilijat käyttivät myös monia muita materiaaleja, kuten puuta, lasia, pronssia ja alumiinia teostensa raaka-aineina.  Näitä taideteoksia on edelleen sijoiteltuna eri puolille Pirkkalaa, erityisesti Vähäjärven rantamaisemiin.

Pienempiä taideteoksia oli esillä kunnantalon alasalissa vuonna 2007.
Rautapalat odottavat sulatusta.

Lähteet:

Taidekatalogit: Pirkkala FE2001, Pirkkala Sculpture 2003, Pirkkala Sculpture 2005

Pirkkalainen -lehti

Kertomus ja valokuvat: Arja Rinneaho