Ransu-koiran nimikkopuisto

RANSUPUISTO

Pirkkalan keskustasta puuttui pitkään lapsille suunniteltu puisto. Koulutien varrella Naistenmatkan  koulun vieressä oli puistolle sopiva paikka. Puistosta laadittiin lasten TV-ohjelma Pikku Kakkosesta tutun Ransu-koiran nimikkopuisto. Leikkipuisto ja Ransun patsas ovat vaihtaneet hieman paikkaansa, mutta rakkaan "Ransun reviirillä" ollaan yhä.

Puiston synty oli sikäli poikkeuksellinen, että lapsilta kysyttiin, mitä he puistoon haluaisivat. Idean takana oli hortonomi Sari Suomalainen. Hän otti yhteyttä Mannerheimin Lastensuojeluliiton Pirkkalan yhdistykseen, jonka kanssa ideoitiin lasten osallistumista suunnitteluun. Sittemmin puistoa on uudistettu viereisen Naistenmatkan koulun saneerauksen yhteydessä.

Pirkkala-Seura palkitsi Ransun henkilökohtaisen avustajan, pirkkalalaisen Pertti Nättilän kotiseututyön palkinnolla vuonna 2019, kiitoksena hänen muonivuotisesta työstään lastenkulttuurin parissa.

Klikkaa alla olevaa nauhaa ja kuuntele mitä Ransu itse tuumailee puistostaan...

Ransu-koira ja hänen henkilökohtainen avustajansa Pertti Nättilä puiston avajaisissa
Kain Tapper veistää Ransu-patsasta uuteen puistoon. Uutinen Pirkkalainen-lehdessä 1998

Akateemikko, kuvanveistäjä Kain Tapper teki vuonna 1998 pronssisen Ransun näköisveistoksen leikkipuistoon. Se paljastettiin puiston avajaisissa. Kuva: Arja Rinneaho
Naistenmatkan koulun oppilaat osallistuivat Ransupuiston suunnitteluun. Kunnanpuutarhuri Sari Suomalaisen kuuntelee lasten ajatuksia.
Kunnantalon alasalissa oli näyttely, jossa lasten ehdotukset olivat esillä.
Ransupuisto vihittiin käyttöön juhlallisin menoin kesällä 1998. Avajaispuheen piti kunnanjohtaja Risto Koivisto.