Turrin historia

Turrin asuinalue 1970-luvun alussa. Kuva: Pirkkalan kunta. Lähde: Kuvateos PIRKKALA 1973.

Nykyisen Turrintien varrella asui tilanomistaja ukko Turri, joka ruotumiehenä sai nimensä ukkosenjumala Thor:in mukaan. Tälle peltoalueelle rakentui Turrin omakotialue vuosina 1964-1970. Turrin asemakaava on mielenkiintoinen: noin kymmenen L-muotoista taloa muodostaa korttelipihan (Minnan-, Mirjan-, Mervin-, Martan-, Maijan- ja Mairenpiha). Jokaisessa niistä oli aluksi oma pieni lähileikkikenttänsäkin, ennen kuin kunta päätti - kaiketi taloudellisista syistä - rakentaa isomman leikkipuiston Turrintien ja Naistenmatkantien risteykseen. Idänpuoleinen Penttiläntien alue on ilmakuvassa vielä vain muutaman talon rypäs. Sen alueen asemakaava vahvistui 2008.

Turria 1970-luvulla. Etulalalla Minnanpiha.

Turrin alueella on sijainnut myös suosittu uimaranta, Pirkkalan pursiseuran ylläpitämä venesatama, sekä NNKY:n omistama Kivirannan kokous- ja kurssikeskus.

Vielä 1970-luvulla Turrin uimarannassa oli komea hyppytorni. EU:n turvallisuusmääräykset velvoittivat sen purkamiseeen joskus 2000-luvun alussa. Kuinkahan sitä 1970-luvun lapset pysyivätkään hengissä ilman pyöräilykypäriä, auton turvaistuimia ja muuta suojaa?

Kivirannassa vanhin rakennus on yli satavuotias huvila, nykynimeltään "Villa Kaarina", jonka rakennutti rakennusmestari Koiso-Kanttila noin vuonna 1900. Vanhaa huvilaa on myöhemmin laajennettu poikkipäädyllä ja kuistilla.

Kivirannan historiaan liittyy jatkosodan jälkeen - vuoden 1944 välirauhaa seurannut asekätkentä. Sodan jälkeinen epäluulo Neuvostoliittoa vastaan sai suojeluskuntaupseerit suunnittelemaan aseiden varastointia mahdollisen miehityksen varalta. Pirkkalassa tehtävän ottivat vastaan huoltopäällikkö Olavi Maijala, kirkkoherra Yrjö Hietalahti, Valkilan tilan maanviljelijä Heimo Pirilä ja professori Torsti Verkkola. Viimeksi mainittu varastoi Kivirantaan noin 400 kivääriä patruunoineen. Koko Suomessa oli varauduttu 35 000 miehen varustamiseen. Asekätkennän paljastuttua muut paitsi Verkkola pidätettiin ja tuomittiin 1948 sotaylioikeudessa 2-4 kuukauden ehdolliseen vankeuteen. Tapahtuma oli suomalaisille kiusallinen, sillä tuomio annettiin teon jälkeen laaditun lain perusteella. Verkkola ehti muuttaa ennen tuomiotaan Yhdysvaltoihin.

Kuva: Pirkkalan kunta. Lähde: Kuvateos PIRKKALA 1973
Turrin satama ilmakuvassa 1998. Kuva: Antti Jokinen
Pirkkalan Pursiseuran lippu hulmuaa Saimaalla. Kuva: Pirjo Jukarainen

Lähdekirjallisuus:

• Horsma-aho & Taberman (1997, toim.) Pitkin poikin Pirkkalaa.
Salora TV vuosimallia 1974 suoraan Turrista. Ilmoitus Pirkkalainen-lehdessä.
Tv-ohjelmatietoja vuosikymmeneltä, kun televisioonkin annettiin viritysohjeet.